شرکت مهندسین مشاور آسمان برج کارون

اطلاعات تماس
جزئیات پروژه

  • نام پروژه:
    مطالعات هیدروژئولوژی و ژئوالکتریک دشت آزادگان و چنانه و خسرج
  • محل پروژه:
    دشت آزادگان و چنانه و خسرج
  • کارفرما:
    سازمان آب و برق استان خوزستان

خلاصه پروژه:

در روش ژئوالکتریک و قطبش القایی، جریان توسط فرستنده دستگاه ژئوالکتریک از طریق الکترودهای جریان به زمین فرستاده می شود و از طریق جفت الکترود پتانسیل متصل به زمین، اختلاف پتانسیل توسط گیرنده دستگاه ژئوالکتریک و قطبش القایی اندازه گیری می شود. دستگاه ژئوالکتریک و قطبش القایی مورد استفاده در برداشت‌های زمینی هم می تواند همزمان گیرنده و یا فرستنده باشد و یا از فرستنده و گیرنده های جداگانه استفاده شود. دستگاه های فرستنده و گیرنده ژئوالکتریک و قطبش القایی مجزا معمولاً دارای قدرت بسیار بالاتر در مقایسه با دستگاه های دستگاه ژئوالکتریک و قطبش القایی یکپارچه هستند. قدرت ۲ تا 12 کیلو واتی توسط باتری ماشین یا موتورهای برقی تامین می‌گردد. پس از طراحی شبکه های برداشت در منطقه مورد مطالعه، موقعیت جغرافیایی هر الکترود طی برداشت ها توسط GPS دستی ثبت می‌گردد. تفسیر داده های برداشتی منوط به دانستن موقعت الکترودها نسبت به یکدیگر است.
کاربرد عمده دستگاه های ژئوالکتریک و قطبش القایی اکتشافات آب های زیرزمینی، اکتشافات مواد معدنی (خصوصاً فلزات)، بررسی‌های ژئوتکنیک به منظور شناسایی لایه های زیرین و حفره‌ها، گسل‌ها، شکاف ها، یخچال ها، تونل های زیرزمینی، باستان شناسی خصوصاً برای شناسایی ساختمان های قدیمی و بناهای مدفون، تعیین محل زباله‌های آلوده مدفون، تعیین عمق و ضخامت لایه‌های زمین شناسی و هیدروژئولوژیکی کم عمق و عمیق و مشخص کردن ناهنجاری‌ها، اندازه گیری مقاومت خاک برای تعیین میزان خورندگی فلزات و … است.

فعالیت شرکت: شرکت آسمان برج کارون مشاور متولی انجام پروژه «هیدروژئولوژی و ژئوالکتریک محدوده دشت های چنانه، خسرج، بستان و حمیدیه» به مساحت تقریبی 3620 کیلومتر مربع و بیش از 500 سونداژ می باشد. هدف از این پروژه تهیه مقاطع مقاومت ویژه ظاهری، تعیین عمق سطح ایستابی و در نهایت نقطه حفاری، تفکیک لایه های زیرسطحی در محل هر سونداژ بر اساس مقاومت ویژه الکتریکی آنها، تشخیص و تفکیک لایه های آبدار و تعیین پتانسیل آنها از نظر آبدهی (خوب، متوسط و ضعیف) با توجه به مقاطع مقاومت ویژه ظاهری، نقشه های مقاومت ويژه ظاهري و مقاومت عرضي لايه آبدار، تشخیص نوع و عمق سنگ کف، تعيين مجموع ضخامت لايه هاي آبدار آبرفتي در محل هر سونداژ الكتريك و تعميم آن به کل منطقه می باشد. در این مطالعه بعد از انجام مدلسازی یک بعدی برای تمامی پروفیل ها، به لحاظ اهمیت جهت تفسیر حقیقی این پروفیل ها از مدلسازی معکوس دوبعدی جهت تعیین و تحلیل ساختارهای ژئوالکتریکی استفاده خواهد شد.
صحت سنجی سطح ایستابی بدست آمده و نتایج هیدروگراف جزء به جزء و واحد دشت های مورد مطالعه نشان دهنده تطبیق بسیار دقیق سطح ایستابی تخمینی و قرائت شده می باشد. 

مشخصات فنی دستگاه ژئوالکتریک موجود در شرکت آسمان برج کارون:

دستگاه ژئوالکتریک ARES شرکت آلمانی GF Instruments, s.r.o.
شرکت آلمانی از سال 1980 یکی از پیشگامان جهانی در طراحی و ساخت تجهیزات ژئوفیزیکی به ویژه فرستنده و گیرنده جربان IP در اکتشاف آب های زیرزمینی، اکتشافات معادن مس، سرب و روی ، معدن آهن و … بوده نقشه برداری سریع و پلاریزاسیون القایی (IP) با قابلیت برداشت سه بعدی را عرضه می نماید. در ذیل بخشی از قابلیت ها و مشخصات فنی دستگاه ارائه شده است:
– فرستنده پر قدرت 850 وات، 2000 ولت، 5 آمپر
– توموگرافی دو بعدی و سه بعدی به روش IP و Resistivity
– دارای گیرنده یک کاناله و شامل 10 بازه زمانی قابل تنظیم برای اندازه گیری IP
– دارای کاربرد بسیار آسان بدون نیاز به کامپیوتر برای ذخیره داده ها
– بررسی تا عمق 750 متری
– قدرت عملیات در انواع محیط های فوق شور -رسوبات ریز و درشت- محیط کارستی و سازند سخت
– پالس های 0.3 ثانیه تا 30 ثانیه
– قابلیت تنظیم ولتاژ برای اندازه گیری در محیط های متفاوت
– منبع تغذیه باطری 12V ماشین
– برداشت همزمان تا ۳۲ جفت الکترود پتانسیل
– ارتباط با کامپیوتر همراه از طریق کابل مستقیم و Bluetooth

روش های قابل پشتیبانی:

سونداژ زنی الکتریکی قائم (VES)
پروفیل زنی مقاومت ویژه (RP)
پتاسیل خودزا (SP)
آرایه های قابل پشتیبانی
ونر آلفا، بتا، و گاما
دوقطبی- دوقطبی
قطبی- دوقطبی
قطبی- دوقطبی معکوس
قطبی-قطبی
مقاومت ویژه چند الکترودی 2D/3D و توموگرافی پلاریزاسیون القایی (IP)

معماری-اشتراک-تصویر
برای دریافت آخرین به روزرسانی ها ثبت نام کنید
با ثبت نام و دنبال کردن ما اولین نفری باشید که از اخرین اخبار و تعرفه ها مطلع می شود.