شرکت مهندسین مشاور آسمان برج کارون

اطلاعات تماس
جزئیات پروژه

  • نام پروژه:
    مطالعات بهسازی و علاج بخشی تصفیه خانه آب سوسنگرد
  • محل پروژه:
    سوسنگرد
  • کارفرما:
    شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان

خلاصه پروژه:

شهرستان دشت آزادگان در 60 كیلومتری شمال غرب اهواز واقع شده و هم مرز كشور عراق است. تصفیه خانه آب موجود سوسنگرد یک تصفیه خانه متعارف بوده و در 70 کیلومتری غرب اهواز واقع شده و آب شهرهای سوسنگرد، بستان، هویزه، رفیع و روستاهای شهرستان و همچنین روستاهای حمیدیه را تأمین می کند.
در این مطالعات به تشریح شرایط فعلی آب خام تصفیه خانه سوسنگرد در استان خوزستان جهت تولید آب آشامیدنی شهرهای تحت پوشش و روستاهای تابع پرداخته شد. به این منظور طی یک فرایند مهندسی معکوس کلیه یگانها و تأسیسات تصفیه خانه شناسایی شدند.
طی بازدید های گسترده، کلیه اجزای سیستم با جزئیات مورد ارزیابی قرار گرفتند. کلیه واحدهای بهره برداری، فرایندی و هیدرولیکی تصفیه خانه با استفاده از مدل سازی ریاضی شبیه سازی شدند. در نهایت نواقص و کمبودهای سیستم شناسایی شدند و جهت توسعه تصفیه خانه برای افزایش تولید آب از 40000 متر مکعب در شرایط فعلی به 60000 متر مکعب برنامه ریزی گردید.
به این منظور با بهینه سازی فضاهای موجود و یگانهای در دست بهره برداری طرح توسعه در قالب گزارشهای فنی و نقشه های طرح ارائه شد. در این پروژه، با توجه به محدودیت های بودجه و اهمیت جنبه های مختلف تصفیه خانه، اولویت های اجرایی کار استخراج و طی یک برنامه تصمیم گیری در اختیار کارفرما قرار داده شد.همچنین با توجه به شرایط کیفی موجود رودخانه کرخه به عنوان تنها منبع قابل استحصال آب منطقه و تغییرات کیفی آن در سالهای اخیر، ضرورت و مشخصات احداث یک آب شرین کن با ظرفیت محدود برای منطقه یاد شده مورد بررسی قرار گرفت.
در انتها، با تعیین هزینه های مربوط به سرمایه گذاری اولیه جهت ساخت و تأمین قطعات و همچنین هزینه های بهره برداری شامل تعمیرات و نگهداری، در خصوص ارزش و توجیه استفاده از فرایند اسمز معکوس برای منطقه یاد شده استفاده گردید. به این منظور تحقیق گسترده ای در خصوص روشهای مختلف شیرین سازی آب در سراسر جهان به لحاظ فنی و اقتصادی انجام پذیرفت. این آب شیرین کن جهت برآورد بخشی از نیاز تصفیه خانه اصلی برابر 10000 مترمکعب در روز پیش بینی شده است. با در نظر گرفتن ظرفیت نهایی تصفیه خانه در افق 1415 (در حدود 60000 مترمکعب در روز) سهم آب شیرین کن مورد مطالعه 17 درصد از نیاز کل می باشد که بصورت ترکیبی در سیستم آبرسانی شهرهای یاد شده تزریق می شود و میزان شوری آب آشامیدنی را به حد قابل قبول می رساند

معماری-اشتراک-تصویر
برای دریافت آخرین به روزرسانی ها ثبت نام کنید
با ثبت نام و دنبال کردن ما اولین نفری باشید که از اخرین اخبار و تعرفه ها مطلع می شود.